Pročitajte analizu srbina Miše Đurkovića koji poznaje rad g.Nenadovića o ovome što pokušava učiniti Viktor Orban.
Ovdje sam prenio samo dvije stranice, inače cijeli tekst na linku:
http://www.doiserbia.nb.rs/img/doi/0025-8555/2011/0025-85551102297D.pdfĐurković M., Mađarska: Orbanov netipični pokušaj izlaska iz krize, MP 2, 2011
(str. 297–319)
Tokom leta 2010. vlada je ušla u oštar klinč sa Međunarodnim monetarnim
fondom da bi se na kraju pregovori potpuno prekinuli. Orban je odlučio da se
ne ulazi u nova zaduženja već da se suprotno preporukama MMF i Brisela
rešenja potraže u sopstvenim izvorima. Osnovni problem Mađarske, videli smo
to iz Đurčanjijevog govora, jeste gde pronaći novac koji je potreban za
funkcionisanje sistema. Orban je ovaj problem pokušao da reši nizom mera
koje su šokirale Zapad, ali su u domaćem javnom mnjenju dobile zapaženu
podršku. Pogledajmo o čemu je reč.
Da bi sproveo svoj ekonomski paket Orban je krenuo da podriva autonomiju
Centralne banke i da je stavlja pod kontrolu svoje vlade. Forinta je dodatno
devalvirana, a onda se krenulo na najveće finansijske igrače koje su optužili da
profitiraju u vreme krize. Uveden je na rok od tri godine poseban krizni porez za
poslovanje velikih firmi (uglavnom stranog porekla). Time se očekuje oko 1,3
milijarde evra dodatnih prihoda za državnu kasu godišnje. Zatim je uveden
poseban porez za banke i osiguravajuća društva koje je vlada javno oglasila
najvećim krivcima za loše ekonomsko stanje u zemlji. Porez za banke je
propisan po stopi od 0,45% njihovog ukupnog bilansa, a za osiguravajuća
društva na 5,8 % od isplaćenih premija. Od ovih poreza se očekuje oko 700
miliona evra godišnje.23 Suštinu ovog poteza kao i cele reforme usmerene −
kako Freda s pravom primećuje − ka povratku suvereniteta i izvlačenju iz kandži
međunarodnih bankarskih subjekata izneo je sam Orban prilikom obrazlaganja
novih poreza: „Finansijske institucije moraju, makar privremeno, da preuzmu
svoj deo da bi fiskalne obaveze bile pravednije raspoređene, tokom perioda koji
je neophodan da se oporavi privreda i stabilizuje finansijska situacija. Porez
raspisan bankama nužan je, pravedan i efikasan, i koristan je za interese države
i osoba koji se nalaze u naročito teškim uslovima.”24
Bankama je takođe zabranjeno odobravanje kredita uz valutnu klauzulu kao
i poslovanje sa takozvanim derivatima. Time je obustavljeno davanje kredita u
evrima i švajcarskim francima. Orban je posebno apostrofirao kredite sa
valutnom klauzulom koji su po njemu neopravdano porasli maltene stavljajući
građane u ropski položaj. Razumljivo, ovakve mere su donele široku podršku
23 Veoma je zanimljivo da je i Angela Merkel najavila kako bi i Nemačka mogla da primeni
slično rešenje od 2012. Postoji dosta spekulacija da upravo Nemačka daje jaku političku
podršku Orbanovoj vladi za ovako radikalne i netipične poteze, uprkos tome što su i
nemačke kompanije koje posluju u Mađarskoj pogođene nekim od ovih mera.
24 Orban prema Gianluca Freda, La Rivolta di Ungheria, blog, 24.07.2010,
http://blogghete.blog.dada.net/archivi/2010-07, pregledano 23.04.2011.
313
Đurković M., Mađarska: Orbanov netipični pokušaj izlaska iz krize, MP 2, 2011
(str. 297–319)
domaće javnosti, ali i ogromnu zabrinutost banaka kojima se smanjuju profiti,
kao i država iz kojih one potiču.25
Vlada je prihvatila da nastavi politiku smanjenja budžetskog deficita koji je
za 2010. projektovan na 3,8%. Novost je da je Orban suprotno očekivanjima
promenio stav o Južnom toku ohrabrujući ruske investicije u energetiku, ali je
najavio i dva ozbiljna trgovinsko-poslovna aranžmana sa Kinom.
Pitanje je da li će sve ovo biti dovoljno za zemlju koja ima tako visok
spoljni i javni dug. Stoga je od samog početka vladavine Orban počeo da
razmatra najkontroverzniju ideju do sada, projekat nacionalizacije privatnih
penzionih fondova. U njima se nalazi oko 10,3 milijarde evra i vlada vrlo
ozbiljno razmišlja da taj novac stavi pod svoju kontrolu i u slučaju potrebe
iskoristi za vraćanje jednog dela međunarodnih dugova. Začudo, Brisel nije
ispoljio previše zabrinutosti. Orban se u ovom slučaju vodi klasičnim državnim
rezonom, primenjujući vrlo problematične mere u cilju spasavanja države od
finansijskog bankrota.
4. Kao vrhunac zamašnog posla koji je nova vlada uradila tokom prve
godine došao je i novi Ustav. Parlament Mađarske izglasao ga je 17. aprila da
bi, nakon što ga je predsednik potpisao, on i stupio na snagu krajem istog
meseca. Iz svega rečenog razumljivo je da je i on doneo neka radikalna i
kontroverzna rešenja, koja je nova vlast probala da predstavi kao ne previše
veliko odstupanje od dosadašnjeg ustavno-pravnog sistema.
Orban je još tokom predizborne kampanje nagoveštavao da širina zahvata
reformi koje on namerava da sprovede neminovno traži i promenu Ustava. I
zaista, prethodni Ustav Mađarske donet je još 1949. godine, a delimično je
izmenjen 1989. Dakle, više od dvadeset godina čekalo se na novi savremeniji
ustav države.26
Već u junu 2010. u parlamentu je obrazovan komitet koji je inicirao proces
izmene Ustava. U isto vreme premijer je oformio šestočlano konsultativno telo
sastavljeno od eksperata. Zatim je otpočeo široki konsultativni proces koji je
uključio slanje upitnika sa 13 pitanja na adrese više od osam miliona glasača u
zemlji. Svoje odgovore poslalo je više od 920.000 njih i vlada je vrlo ozbiljno...
25 OTP, „domaća banka”, kontroliše četvrtinu tržišta dok ostale tri četvrtine drže uglavnom
austrijske, italijanske i nemačke banke. Međutim čak tri četvrtine vlasništva OTP takođe
pripada stranim investitorima.
http://www.bankszovetseg.hu/bankszovetseg.cgi?p=otp_2010&r=&l=eng&v=8888277817, pregledano 24.04.2011.
26 Najbliže tome bila je socijalističko-liberalna koalicija koja je vladala od 1994−1998 i
imala potrebnu parlamentarnu većinu, no ni oni nisu uspeli da završe taj posao.