Više puta sam već naveo da je mehanizam multiplikacije novca kako je opisan na mnogim mjestima sasvim pogrešan. Pisao sam o tome i na Patriotu. Posljedično, vaša tablica nema veze sa stvarnošću.
Trebali bi pročitati članak prof. Mitchella
http://bilbo.economicoutlook.net/blog/?p=1623: (Money multiplier and other myths)
Alternativno, Positive Money pokret ima dobar i zoran opis tog dijela sustava (oni ne shvaćaju vertikalnu komponentu):
http://www.positivemoney.org/how-banks-create-money/balance-sheets/Zaboravite sve što mislite da znate o FRB. Mehanizam jednostavno nije takav. Primijetite da u onom primjeru gdje sam modificirao vašu tablicu uopće nisam spomenuo nikakvu obaveznu rezervu. Bankarstvo može sasvim dobro funkcionirati s 0% propisane rezerve, tako se to radi u Kanadi.
Dakle, bankovna rezerva je viša razina novca. Banke taj novac ne posuđuju. Banke naprave svoju potvrdu o dugu. Kao da ja napravim svoju potvrdu o dugu, papir kojim vam obećajem 100 kn. Ako želite podići novac na bankomatu, vaš depozit se briše, a banka vam daje ekvivalent bankovne rezerve: državnu novčanicu. Ako dignete kredit te vam banka napravi svoju potvrdu o dugu, te odlučite prebaciti taj novac u drugu banku, vaša banka mora dati toj drugoj banci bankovne rezerve. Stara bankovna potvrda o dugu se briše, a nastaje nova bankovna potvrda o dugu odnosno vaš depozit u drugoj banci. Bankovni novac specifičan je za danu banku.
Dakle, neće se iz vašeg kredita u jednoj banci u nekoj drugoj banci multiplicirati novi novac. Uočite ponovno da je stvoreni bankovni novac uvijek realna obaveza, specifična točno za tu određenu banku. Ne možete miješati taj novac s državnim i voditi ga kao posjed te ili neke druge banke iz kojeg se nanovo stvara kredit, a to je ono što radite u vašoj analizi. Niti jedna privatna banka ne može napraviti bankovne rezerve. To je posve druga razina novca.
Bankovne rezerve ne služe za stvaranje kredita. Svrha bankovnih rezervi je u tome da se može podmiriti međubankovno plaćanje. Osim toga, bankovne rezerve mogu se zamijeniti za novčanice, drugi oblik državnog novca.
Banka će napraviti kredit ako procijeni da je potencijalni kreditor dovoljno kredibilan. Bitno je da banka ima dovoljno kapitala (razlika posjeda i obaveza) te da je struktura tog kapitala ovisno o riziku dovoljno dobra. (odobreni krediti se broje pod posjede jer ih klijent treba vratiti, a nije svejedno kakav je rizik za svaki od tih posjeda)
Dodatno ograničenje može biti propisana količina rezervi, ako ona uopće postoji. Međutim, to nije nikakav uzročni faktor za stvaranje kredita. To je samo jedan od propisanih uvjeta koji treba biti zadovoljen nakon izdavanja kredita. U Kanadi i nekim drugim zemljama, npr. Velikoj Britaniji, taj uvjet posebno niti ne propisuju.
Problem ovog sustava leži u kontroli kvalitete kapitala. Zbog računovodstvenih prijevara i vrlo složenih bankovnih aktivnosti, neke banke su umjetno prenapuhale svoj kapital. To onda nužno dovodi do kolapsa. Ponovno preporučam odličnu analizu prof. Blacka, bivšeg financijskog regulatora:
http://www.huffingtonpost.com/william-k-black/why-our-fundamental-appro_b_813822.html (Why our Fundamental Approach to Banking Regulation Is Inherently Unsound)
Prisjetite se ovdje odakle dolazi kapital banke. Kad banka napravi kredit, njezin kapital se ne mijenja. Nastali depozit je obaveza za banku, a posjed je nastalo potraživanje prema kreditiranom. Novac za kamatu koji će povećati kapital dolazi iz vertikalnog nadodavanja državnog novca. Bez tog nadodavanja, ukupni neto financijski posjed privatnog sektora ostao bi nula jer za svaki stvoreni financijski posjed uvijek postoji jednaka financijska obaveza. To je tvrdo ograničenje za sav financijski prihod u državnoj valuti za cijeli nedržavni sektor. Nitko pa ni banke ne može ostvariti veći profit od tog. Umjetno prikazivanje veće vrijednosti kapitala nego što je to stvarno tako dovodi do kolapsa banaka.
Centralna banka uvijek vodi računa da u sustavu postoji dovoljno bankovnih rezervi. Tipično, centralna banka kupuje državne obveznice te ukucava nove bankovne rezerve (tipkama na tipkovnici). Kad to centralna banka ne bi radila, banke bi se međusobno nadmetale za bankovne rezerve te bi im digle cijenu iznad one koju je zacrtala centralna banka. Ovo je samo zamjena jednog financijskog sredstva drugim: obveznice bankovnom rezervom. Jedno i drugo je ista, najviša razina novca.
Ovdje nije loše spomenuti i quantitative easing. To je mjera masivnog otkupa državnih obveznica i ukucavanja bankovnih rezervi, s ciljem rušenja cijene bankovnih rezervi na nulu. Ovdje se utječe na ovisnost prinosa obveznica o vremenu dospijeća, te se utječe na kamatu pod kojom banke nude svoje kredite.
Međutim, u stanju sveopće prezaduženosti privatnog sektora i u situaciji narušenog kapitala banaka, čak niti takvo smanjenje kamate ne znači da će banke stvarati kredite. Osim toga, otkup obveznica dodatno osiromašuje privatni sektor: gubi obveznice koje donose interes u zamjenu za rezerve koje ne donose interes. Konačno, eventualna zamjena drugih bankovnih posjeda koji su zapravo manje vrijednosti nego dobivene rezerve, direktno je pogodovanje privatnom interesu i spašavanje banaka koje su trebale biti likvidirane. Sve u svemu, to je jedna ekonomski vrlo neučinkovita mjera, a katkad i čisto kriminalna.
Za oporavak ekonomije u takvoj depresiji, potrebno je znatno vertikalno nadodavanje državnog novca pomoću deficita državnog proračuna. Iskustva Japana su i više nego poučna. Svakako nekom prilikom pogledajte razlaganje Richarda Koo-a, glavnog ekonomista Nomura instituta u Japanu:
https://www.youtube.com/watch?v=Tt3KdH1uk-cUkratko, ponovno o vertikalnom nadodavanju novca da sve bude na jednom mjestu za druge koji će ovo čitati. Država posredno financira deficit tako da obveznicu indirektno kupi centralna banka te zemlje. Državni proračun dobije rezerve te ih onda troši. Količina rezervi u privatnom sektoru raste, te im cijena pada prema nuli. Ako centralna banka ne želi da cijena ide prema nuli, kupuje se višak rezervi prodavanjem obveznica. To je monetarna operacija.
Primijetite da je državna obveznica koju ima centralna banka potpuno nebitan dug jednog dijela države prema drugom. Kao da vam ja desnom rukom ispišem svoju potvrdu o dugu o 100 kn tako da se zadužim kod lijeve. Desna ruka će biti sve više i više dužna lijevoj, a ako vam izdajem nova i nova obećanja o dugu, vječno ću vam biti dužan. Financijski suverena država to uvijek može, jer vam uvijek plaća samo svojim novim potvrdama o dugu: obveznicama ili bankovnim rezervama. Vi nemate drugog izbora nego prihvatiti takvo plaćanje, jer imate poreznu obvezu isključivo u tom državno stvorenom novcom. Kao što sam naveo ranije, bankovno stvorenim novcem ne mogu se platiti porezi. Državne obveznice također se moraju platiti nekim drugim oblikom već ranije stvorenog državnog novca.
Sad tu obično krenu priče o privatnim centralnim bankama. Da, upravljanje FED-om delegirano je privatnim bankama. Međutim, da je to privatna firma kao što je npr. Microsoft, da li bi se onda u državni proračun vraćalo preko 95% profita? Istina je da tu ima pogodovanja privatnom interesu te neopravdanog bogaćenja. Kao što sam naveo, MMT želi ukloniti privatni interes iz te državne institucije te „corporate welfare” koji dobivaju posrednici pri trgovini obveznica.
Osnovna poanta koja ostaje je ta da je jedna od osnovnih uloga centralne banke financiranje državnog deficita te da se na taj način stvara novi novac kako bi stanovništvo bilo u plusu. Također je važno shvatiti da takva država nikad ne može bankrotirati, jer samo sve plaća i obećaje u najvišoj razini novca nad kojom ima potpuni monopol. Opasnost je naravno inflacija. Zato je nužno da su programi trošenja kvalitetno osmišljeni, te da postoji učinkoviti sustav oporezivanja i borbe protiv korupcije.
Neki drugi komentari:
Ne navijam za privatne banke kako ste to izgleda shvatili. Mišljenja su podijeljena oko tog pitanja. Kao što sam rekao, prof. Bill Mitchell bi ih najradije sve nacionalizirao te bi im samo dozvolio da se bave poslovima od opće društvene koristi. Ako nije politički moguće sve, onda bar neke tako da se privatnima napravi kontrolno sidro. Po mom mišljenju, svakako u državi trebaju postojati jake državne banke. Ipak, mislim da i privatne banke mogu dati svoj korisni doprinos. Sve uz adekvatne regulacije. Nikako uz umjetno veliko bogaćenje temeljeno na lažnom prikazivanju vrijednosti kapitala, nastavljeno s bezrezervnim spašavanjem od strane centralne banke. Ovdje su potrebne velike reforme i to je otvoreni problem.
Pogledajte Mitchellova razmišljanja, posebno na zadnjem dijelu „Where I stand”:
http://bilbo.economicoutlook.net/blog/?p=7299 (100-percent reserve banking and state banks)
Isječak iz tog teksta:
„The debt explosion that has brought the World economy to its knees was not the fault of endogenous money creation. It was the result of lax regulation; criminal activity; and a neo-liberal obsession that national governments had to run surpluses (and hence squeeze private sector liquidity and wealth).
With this obsession dominating public policy over the last few decades, economies could only grow (mostly) if the private sector took on increasing debt levels. The rise of the financial engineering sector – with the elimination of regulations that might have reasonably controlled its errant tendencies – guaranteed that the households would take on this debt … on increasingly dubious grounds.”
Dalje, Blackova i Moslerova:
http://www.huffingtonpost.com/william-k-black/why-is-obama-championing_b_367540.htmlhttp://www.huffingtonpost.com/william-k-black/the-two-documents-everyon_b_169813.htmlhttp://www.huffingtonpost.com/warren-mosler/proposals-for-the-banking_b_432105.htmlCipar i EU je posebna priča. Ciparske banke su nesolventne, između ostaloga zato jer im je dio posjeda u grčkom dugu koji je znatno izgubio na vrijednosti. O tom defektnom sistemu nekom drugom prilikom.
Primjer sa žitom nije primjenjiv, ako ne uvedete različite vrste žita te nestajanje nekih vrsta pri zamjeni. Morate isto izbaciti pogrešne modele o multiplikaciji novca/žita.
Sasvim se slažemo u tome da se ne može nekakvom kartelu banaka dozvoliti isisavanje novca iz cijele zajednice. Ako pravilno regulirate sustav te nadodate državne banke, možete spriječiti monopole i nerealno velike profite.